Navigare necesse est

Så blev det äntligen av.
Med ett uppdämt behov av seglarskildringar i böcker som t.ex. Göran Shildt’s Önskeresan, I Odysseus kölvatten och Ikaro’s hav har jag under många år drömt om att få segla nere i de Adriatiska havet och Medelhavet.
Förvisso har jag tidigare seglat i Stockholm’s, Götebor’s och Blekinge skärgård. jag har gått med en Fisksätra S30 fram och tillbaka till Åland. jag har seglat min inköpta båt från Stenungsund till Limhamn, seglat söndagsmornar i Öresund med min Snipe och jag har seglat lite till och från Danmark. En liten malör med eka i Ringsjön kröner min meritlista.

Trots det så har jag ändå aldrig känt mig som en fullfjädrad seglare, men någonstans har alltid funnits lockelsen att segla omkring på varmare breddgrader.
Sagt och gjort. Under en kamratlig kväll på favoritbaren Drumbar i Malmö över några öl, föddes ide’n att kunna sätta samman några kamrater och genomföra en veckas segling. Allting blir enklare att besluta efter några öl.
Min segelbok med behörighet fanns, saknade dock VHF-radiotelefonilicens, vilket krävs för att få hyra båt, men det ansåg jag mig snabbt kunna läsa in och tenta av. Detta gjordes hösten 2016.

Vi fick ihop ett trevligt gäng bestående av mig själv, forne arbetskamraten Kjell, kamrat Robert och dennes vän Kristian vilken bodde i Chile. Fyra gossar, gentlemen eller om man så vill: Fyra goa Gubbar.
Robert och hans vän ifrån Chile hade ett helt yrkesliv som Marinofficerer och fartygschefer i svenska Flottan bakom sig. Kjell kunde som gammal Biker det mesta om motorer och med mina kunskaper om lite av varje, kändes det väldigt stabilt.

Vi valde att hyra segelbåt i Zadar i Kroatien. Detta bl.a. på rekommendation av min tidigare arbetskamrat Branko som hade sina rötter i Zadar. Se där vikten att hålla sig väl med sina arbetskamrater!
Vi fastnade för en 10 ton tung Bavaria Cruiser 37 byggd 2003 som verkade ok. Reserverad och klar meddelade vår uthyrare några veckor senare att de inte kunde leverera denna, men frågade om vi kunde ta samma båt istället byggd 2016 till samma pris. Det hade vi absolut ingenting emot.
Robert, Kjell och jag tog de 172 milen till Zadar på två dagar i Kjell´s bil och Kristian anslöt något senare med flyg från Chile till Split.

Själva seglingen under vår vecka, var precis så omväxlande och äventyrlig som jag föreställt mig. Fint väder, svag vind, storm, delfiner i vattnet, fina hamnar, bra restauranger, fina marinor etc.
Vi fyra fungerrade fint tillsammans i sjölådan och ingen av oss drabbades av vad de båda tidigare officererna benämnde som ”plåtsjuka” (irritation på småsaker då man bor ett antal män i minimalt utrymme på en båt).
Allt detta kräver mer utrymme att berätta om, men sammantaget gav det hela mersmak. Grekland, Karibien och andra fantastiska ställen att segla på, är ju något man kan fantisera och drömma om i vinter. Vi får se, som sagt ”Att segla är nödvändigt”!

Kommentera

