Hälsning till eftervärlden

20160708-090153.jpg

Mitt förhållande till döden är gott!
Vi vet förvisso om varandra men håller oss än så länge på respektfullt avstånd. Ett förhållande som jag givetvis är tacksam för.

Ändå, eller kanske därför, tycker jag att det ibland kan vara både intressant och rofyllt att t.ex. under en sommardag, besöka en kyrkogård och oplanerat promenera omkring och läsa på de olika gravarna om stora och små människor som ligger där. Oavsett hur framgångsrik du än var I livet, så hamnar du här till sist ändå. Rik som fattig. Väldigt demokratiskt faktiskt.

Inte bara i Sverige finns intressanta kyrkogårdar att besöka. Jag gick runt på “Assistens Kirkegård” i Köpenhamn för några månaders sedan. En annorlunda kyrkogård där många berömda danskar t.ex. H.C. Andersen, Niels Bohr m.fl. ligger begravda. Det ligger även en del berömda jazzmusiker där. Jag gick runt och läste namn och sentenser på gravstenarna och man kan ju knappast i det läget undgå att själv fundera på vad man ska ha för text på sin egen gravsten en gång I framtiden.

Då jag vandrade runt på denna kyrkogård, tyckte jag nog att följande text var ganska svårslagen.
Det stod nämligen följande text fast på danska på gravstenen: “Var det allt?”

Kort, kärnfullt och jag hoppas att “innehavaren” av stenen formulerat texten med glimten I ögat. Bra var det I alla fall. Bästa hittills tyckte jag, ända tills jag stötte på att följande hälsningtext till de efterlevande. Gravstenstexten finns på begravningsplatsen i Ketchum Idaho, samma kyrkogård där Ernest Hemingway också ligger begraven.
På gravstenen står det nämligen: “I told You I was sick!”

Bilden från en annan kyrkogård I Köpenhamn nämligen “Mosaisk Nordre Begravelsesplads”

One thought on “Hälsning till eftervärlden

  1. Tack för tipset jag är också mycket intresserad av gravstenar som du kanske nej du vet inte det.
    Jag skall till Köpenhamn på onsdag då min förre detta psykolog som nu är min vän skall guida mig där. Jag skall höra om vi kan ta en stund på kyrkogården också.
    Visst har man många funderingar kring detta med det mest sannolika som händer alla. Jag skall kremeras för vi har så dålig erfarenhet av detta med att nästa generation skall sköta en grav.
    Hoppas du nu kan ut och studera vidare för i Malmö måste också var många gravstenar att se.
    Sov gott på dig. Gun-Inger med hälsning från John.

Kommentera

