Kontroversiellt bak

20150606-135524.jpg
Gjorde en sats sådana här chokladbollar idag. Kände plötsligt suget och det här alternativt poppcorn var vad man fixade till på 60-talet om man var godissugen. Inga färdiga chips och godispåsar då inte.

När jag gjorde dem idag, så kom jag att tänka på att jag även gjorde ett gäng sådana här en gång till äldsta dotterns födelsedagsparty i början på 80- talet. Det var en hel skolklass inbjudna och vi förplägade dem med pizza och bland annat denna typ av chokladbollar. Ganska säkra kort tyckte jag. Ungarna hade kul och så småningom dök föräldrar upp för avhämtning av sina telingar.

Ett av barnen hade tydligen fullt upp med aktiviteter och jag såg i ögonvrån att den väntande föräldern slog sig ner och passade på att ta en chokladboll. Hon tog en tugga och reste sig plötsligt och kom emot mig lätt uppjagad.

”-HAR DU WHISKY I CHOCKLADBOLLARNA?” Utbrast hon!

Det hade jag ju inte tänkt på. Jag hade alltid sedan barndomen slagit i en liten skvätt av farsan’s whisky i smeten. Det blev liksom lite godare då tyckte jag.

Jag fick ur mig någon krystad förklaring, men kände mig som barnens förgörare. Undrar egentligen hur ryktet om mig och våra barnkals sedan gick. Nåja, SÅ mycket whisky var det ju inte.

Med andra ord håll koll på recept och recepiend!

Kommentera

