Wax on, wax off

20141006-145226.jpg

Nej, det har knappast något med Karate Kid’s träning att vaxa Mr. Miagi’s bil att göra, utan mera med min egen uppväxt och fundering hur djupt vissa saker kan fastna hos barn.

I fem och sex-års åldern brukade jag vistas mycket hos mina morföräldrar Anna och Berndt. Morfar lärde mig att löda med tenn, saltsyra och allt. Härligt om man är sex år!
Mormor bakade våfflor och sydde ibland. Det här med att sy såg hon allvarligt på. Hennes pappa Jöns var skräddarmästare i Genarp så det här med att sy var inget man slarvade med.

Mormor visade mig bland annat så ung jag var hur man skulle sy i knappar och det var här vaxet kom in i bilden. Hon betonade hur viktigt det var för att få isyningen av knapparna hållbara, att alltid dra tråden genom en vaxklump, troligen bivax. Jag glömde aldrig den lektionen och jag vet att jag någon gång senare i livet försökt få tag i en klump bivax, men inte lyckats. Nåväl, det härmed sömnat är väl knappast något jag praktiserat speciellt mycket totalt räknat, men härförleden hittade jag vaxklumpen i en låda och då jag i dag skulle sy i en knapp, tog jag för säkerhets skull och drog tråden genom vaxet också. Det satt liksom i att man ”gör så”! Det går endast åt mikroskopiskt lite vax till tråden.

Jodå, det är mormors gamla vaxklump från åtminstonde mitten av femtiotalet på bilden. Förmodligen har hon fått den av sin far Skräddarmästaren Jöns som dog 1908. Ska testamentera denna vaxklump vidare till något av mina barn så att även de kan sy i hållbara knappar.

Kommentera

