Tankar i Havana

20140325-155900.jpg

Efter att ha varit hemma en vecka längtar jag redan tillbaka till Cuba. Ni som varit där vet nog vad jag menar. Det är en annan plats, annan tid och rum, full av motsägelser och oavsett hur man vill betrakta sin vistelse där, så kan man inte förbli oberörd. Fortfarande är det ett resmål som kräver en hel del av resenären, men som ger så fantastiskt mycket tillbaka av intryck och möjlighet till personliga reflektioner.

Jag upptäckte också skillnaden mellan Havana och staden Santiago de Cuba i andra änden av ön. En skillnad som mellan Stockholmare (Havana) och coola Malmöiter (Santiago de Cuba). Jag ”plågade” också min resekompis Robert med att spela Affe´s (Björn Afzeliu´s) låt ”Tankar i Havana” en hel del. Det blev ett antal gånger och Robert såg lite plågad ut mot slutet av resan då jag spelade den, men även om den har några år på nacken, skriven i en annan tid, så är det en fin låt och kändes ändå rätt tidlös och med tänkvärda rader när vi satt i Havana med våra glas rom och lyssnade.

Nu ska jag samla ihop mina nästan tretusen bilder, byta ut en del Cubabilder från förra besöket och få ihop till en bra presentation som jag ska köra i nästa månad. Under tiden scannar min dator in lite analoga bilder som jag också tog med min Contax TS II. Bland annat Malecón i Havana med veteranbil taget med veterankamera. Enjoy!

Kommentera

