En något profan julbetraktelse

20121227-130716.jpg

Så här i juletid tänker man ibland på jularna som man hade som barn. Det var ju på 50 och 60-talet som man ju som barn kunde räknas dit. Alltid spänd förväntan, speciellt var det ju naturligtvis julklapparna som hägrade. Man fick en del justa saker, men visst en del strumpor och långkalsonger fanns ju också med i tomtesäcken. Speciellt kommer jag ihåg julen jag fick en kemilåda av min ena moster. En hel härlig låda full av provrör, spritbrännare och en mängd kemikalier. En guldgruva för en 12-årig kille. Det blev en mängd kemiska experiment under lång tid framåt, allt för att krönas med en tid då jag och mina kompisar lyckades bli ganska hyggliga konstruktörer av högeffektiva smällare och bomber. Jag minns att jag skickade min snälla och inte ont anande moder till apoteket för att kompletteringshandla halva kilon aluminiumpulver, svavelblomma och annat smått och gott. Vi grabbar klarade i alla fall tursamt nog den karriären med alla fingrarna i behåll, endast med lite sönderbrända jackor och min egen hand svartbränd till oigenkännlighet. Men som sagt inga bestående men. Se där en julklapp som varade länge!

En annan sak som alltid brukade finnas i tomtesäcken var modellbyggsatser. Modeller av krigsfartyg, tanks och andra fordon. På den tiden så hade alla affärer verkligen stängt under julhelgerna. Det gick knappast att köpa något mer än möjligen en liter mjölk. Var det jul så var det. Så dessa byggsatser var verkligen något man såg fram emot för att kunna fördriva de här stilla dagarna under jullovet. Men det fanns ett stort men!

Konstigt nog hade man givetvis glömt det hela till nästa julhelg och samma frustration infann sig.
Att öppna ett trevlig julpaket med en byggsats på ett flygplan från Revell eller någon annan tillverkare, var verkligen något som var en högtidsstund för en liten kille. Man kunde knappt bärga sig för att få gå in på sitt rum, titta på ritningen, börja plocka isär delarna och limma ihop det hela. Om inte!

Samma visa varje år: – Det fanns nämligen aldrig något LIM i byggsatserna och från julafton till dess att butikerna öppnade och man kunde få tag i en tub lim, var det flera dagar. Så det var att sitta och titta på delarna till dess att man kunde inhandla en tub lim. Men visst byggsatserna räckte länge!

Kommentera

