Kiviks marknad

20120717-192848.jpg

Hustrun och jag tog oss till Kiviks marknad idag. Såg ut som det brukar med samma varor som förra året, troligen bokstavligen talat också. William Arnes motorcykelcirkus också som är en kulturskatt enligt mitt tycke. Deras show har jag plåtat några gånger. Annars är det bakplåtspapper, borstar, T-shirt och annat i en salig blandning. Själv har jag förvisso lite blandade känslor för det hela. Det mesta är skräp tycker jag, men på något vis är jag glad för att det här forumet och formatet till folklig traditionsbunden business fortfarande existerar.

Många säljarkollegor har under åren pratat om hur kul det hade varit att prova att stå på Kiviks marknad eller liknande ställen. Jag kan lite stolt erkänna att jag och kompisen Peter, då vi var i ungdomen, gjorde slag i saken, och blev ”knallar” på Kiviks marknad. Genom Peters kontakter fick vi per konsignation ett parti av allehanda varor. Det var glansmedel, fantastiska potatisskalare, putsdukar och inte minst vår succe’produkt ”Boxbollen”. Den sistnämnda var en uppblåsbar boll som man via ett gummiband förankrade i pannan och boxade på. Det var ett större parti som blivit över från någon tysk Olympiad kunde man utläsa av texten: ”Olympiaden” på bollen. Troligen inte den 1936, men man kan ju inte vara säker.

Boxbollen sålde som smör. Det vill säga den såldes så fort som vi satte igång och boxa på den. Det krävdes att vi visade hur man gjorde. Vi fick på detta sätt lära oss ett av försäljningskonstens viktigare deviser, nämligen vikten av att demonstrera produkten och skapa ett begär av varan. Vi avlöste varandra Peter och jag och slog på denna boxboll för allt vad vi var värda. Vi slog så att knogarna bokstavligen var blodiga. Plåster hade vi inte med oss, men det gick fint med tape också och pengarna som flöt in var verkligen plåster på såren.

En ”knallekollega” i ståndet bredvid hade en högtalaranläggning igång och var hygglig nog att då och då högt ropa ut: ”- Ja, mina damer och herrar, nu är mannen med gummibollen igång igen!” Partnership inom business skulle man väl kalla det idag.

En annan inte fullt så seriös knalle i ett stånd bakom oss utlovade varje timme att stjärnan på den tiden: Loffe Karlsson, var på intågande till hans stånd. Killen var ganska skicklig med att hålla uppe spänningen genom att då och då utropa: ”- Ja, nu tyckte jag att jag såg Loffe där borta”. Naturligtvis dök aldrig någon Loffe upp, utan det var killens trick att få ihop folk till sitt stånd så att han kunde sälja sina prylar. Vi blev rätt trötta på pratet om Loffe, Peter och jag.
Alla boxbollarna sålde slut och det mesta av de andra varorna också och vi körde hem med några tusen per man på fickan. Mycket pengar på den tiden.

Ingen av oss gjorde om äventyret på Kivik, men kul var det i alla fall.

4 thoughts on “Kiviks marknad

  1. Hej! Jag gillar dina bilder. Dom väcker en nyfikenhet hos mig som betraktare. Det ett härligt tryck i den här från marknaden! Hittade dig via Malmös fotoklubb förresten. Jag började lägga upp bilder på min blogg här på WordPress i hopp om att få lite feedback från andra fotografer. Det är ett amatörfotoprojekt med enda syfte att utvecklas som fotograf. Skulle verkligen uppskatta om du vill titta på mina bilder och ge feedback! /Johan

Kommentera

