Problemlösning en vanlig söndag

20120527-192136.jpg

-Vi kan bli anmälda, utbrast min hustru. Jag funderade lite på saken. Visst brukar min hustru ha klart för sig, men att det skulle finnas någon myndighet eller organisation som har som uppgift att kolla om folk klippt sina gräsmattor verkade lite långsökt tyckte jag. Men kanske kände min hustru till någon hemlig myndighet som via satelitbilder och Google Maps kollar om folk sköter sina gräsmattor på rätt sätt.

Det var som vanligt då man under våret kommer till landet. Gräset halvmeterhögt och alla som försökt köra med gräsklippare vet att gräsklipparen fungerar ungefär en och en halv meter varefter det är stopp och motorn dör, eftersom gräset då har packat sig.

– Hade jag varit som du så hade jag liat det, sa hustrun och försvann med hunden på en liten promenad. Alla män som är eller varit gifta vet att det betyder: – Sitt inte och lata dig utan ut och slå gräset med lie, NU!

Att slå en tolvhundra kvadrarmeter stor tomt med lie, speciellt för en som i vanliga fall möjligen slår i en spik med hammare med sina kontorshänder, inser att problemet inte bara är tiden det tar, utan även vilket rehabliteringshem utövaren ska tillbringa den närmaste veckan för att bli återställd i kroppen.

Det närmaste hustrun kommit en lie är möjligen som betraktare av någon gammal pilsnerfilm från fyrtiotalet där Tor Moden, Åke Söderkvist och Sickan Karlsson deltar i någon slåtter på landet. På dessa filmer slår alla med lie av hjärtans lust, någon spelar handklaver, pilsner kommer fram och det verkar som det mest trevliga arbete som kan finnas.

Här var goda råd dyra. Räddad av regnet fick jag en dags andrum. Ensam på söndagen tillbaka till arbetslägret, d.v.s landet insåg jag att det borde gå att lösa på något sätt.

Heureka! Mycket riktigt, genom att helt öppna ena sidan på gräsklipparen för fritt blås och genom att rigga upp en uppfångare för sprutande gräs med hjälp av en sopsäck med tyngder i, fick jag fram en konstruktion som lekande lätt tog sig fram genom halvmeterhögt gräs. Det gick fantastiskt lätt att dra igenom gräset och det var nästan som om jag bara väntade på att något skulle hända som stoppade det hela. Men det fungerade och jag tror nästan konstruktionen skulle kunna bana sig väg genom en tät djungel också. Det var för att konstruera detta som man blev ingenjör en gång.

Så på något vis är poängen att även om läget ser hopplöst ut, så kan det finnas lösningar och ibland kan det vara bra att sova en natt på saken.

2 thoughts on “Problemlösning en vanlig söndag

Kommentera

