Vår i luften!

20120526-073645.jpg

Wir haben Unser in der Luft”, var en gammal oöversättlig ordlek med tyskan som förekom förr. Eller varför inte: ” Vi har vår i luften, var har ni er?” en annan variant som i alla fall fick lärare födda på 30-talet att vika sig av skratt.

Hur som helst, vår är det nu, till och med sommarväder med 25 grader ute. Fantastiskt! Alla människor blir mycket gladare och piggare.

Såg synen ovan då jag i morse var ute med hunden Zamorra. Tänkte på att man nu för tiden inte så ofta ser de här uppkritade hopphagarna. Förr såg man det på alla gårdar och det kanske fortfarande förekommer på skolgårdarna idag, själv har jag ingen aning. Ändå kan man konstatera att barns lekande förändras eller om man så vill påverkas med tidsåldern. Jag kommer själv ihåg min egen förädrageneration som berättade om sina lekar. Det var saker som lek med tunnband, tydligen skulle man med en pinne hålla fart på ett tunnband. Låter lagom upphetsande tycker jag, och var hittar du tunnor eller tunnband idag, men allt är ju som bekant relativt.

Det pratades även om att spela Topp. Tydligen var det någon lek där man medelst en piska skulle hålla en trissa igång. Förstod aldrig hur det skulle fungera, men gjorde mig som barn bilder av min farsa stående med någon typ av piska, frenetiskt nyttjande denna med vinande slag för att hålla sin Trissa igång.

De pratade även mycket om att spela Hartsfiol, farsan och hans bröder. Det var tydligen ett vanligt busstreck där man med ett hartsat snöre (var köper du harts idag?) fäst vid en fönster-ruta, kunde frambringa ett svårlokaliserat och hart när outhärdligt ljud för tanterna på gården. Detta tyckte jag alltid lät som ett av de mera spännande tidsfördriven.

Själv kommer jag förvisso ihåg flickornas hoppa hage, men även till exempel Rockringen som kom till Sverige i slutet av 50-talet. En ganska stor plastring som man skulle hålla igång genom att rotera höfterna. Både tjejer och killar köpte dessa och de var nog populära en eller två säsonger. Säkert ett nyttigt tidsfördriv som kanske genererade snyggare höfter för några, inte vet jag.

Man köpte hos cykelhandlaren ett plaströr och la beslag på en påse ärtor hos morsan, sedan hade man ett effektivt blåsrör. Bättre grejor var att gå ut i skogen och fixa en stadig grenklyka, tälja till den, (man fick stolt sin första kniv vid 10 års åldern), skaffa ett par rejäla gummipackningar till konserveringsburkar, en bit läder och man hade en riktigt kraftig slangbåge.

På tal om skjutvapen fick jag mitt första luftgevär vid elva års ålder. Att ha på landet. Jag hade inte ens tänkt eller önskat det, men en lördag tog farsan med mig ner till Hallmers Järnaffär på Södra Förstadsgatan och sa att nu skulle jag få ett gevär. Kanske det var någon uppfostringsgrej som han tyckte var bra, jag vet faktiskt inte. Farsan gav sedan tydliga instruktioner om hur man hanterade ett vapen, aldrig någonsin sikta på någon, laddat vapen med pipan ner och det var nog med den tidsandan ett bra sätt att lära sig att aldrig vara vårdslös, sikta eller hantera ett vapen farligt. Hos mig sitter i alla fall det säkerhetstänkandet kvar livet ut vad gäller vapen. På landet fick jag då jag blivit något år äldre, ibland låna grannen Tages salongsgevär, eller följa med honom till skjutbanan och skjuta med hans Mausergevär.

På tal om gevär, kommer jag nu plötsligt också ihåg morbror Edvin som lät oss skjuta med sitt luftgevär inomhus i hans bostad. Hyggligt tyckte jag då, men det sistnämnda var nog inte så klokt ändå. Den inomhusskyttetraditionen förädlade min kusin Olle i sina ungdomsår till perfektion i sitt hem. Det fanns inte en hel skärbräda utan kulhål i det hemmet.

Andra tidsfördriv som jag kommer ihåg från mina sommarlov i mellanskåne var leken ”Burr i burken” eller som dialekten där justerade uttalet till: ”Boorr i boorken!”. Det var en form av gömme och pjättlek som var riktigt kul vill jag minnas.

Har ingen koll på vad ungarna sysslar med nu på skolgårdarna när vårsolen tittar fram, men sista leken lär väl knappast vara uppfunnen än.

Nä, nu ska jag ut i det fina vädret. Jump on!

2 thoughts on “Vår i luften!

Kommentera

