Pool Time

20120523-223140.jpg

Det är sommarväder i landet dessa dagar och på Facebook visar människor stolt upp sina nyinstallerade pooler av allehanda slag.

På tal om pooler så såg jag ett program på TV denna kväll om gamle ”dammsugarkungen” Axel Wenner-Gren (1881-1961), en svensk som bland annat var vd på Electrolux och blev med den tidens mått en av världens rikaste män. Hans förehavande inte minst ifråga om inblandning och intressen vad gäller andra världskrigets parter, verkade enligt programmet mycket märkliga för att inte säga ljusskygga.

Det fanns en hel del material som Wenner-Gren själv filmat och bland annat fanns filmbilder från poolpartyn vid den stora exklusiva poolen från Häringe i Stockholmstrakten där han hade en stor herrgård eller slott. Jag kände igen poolen och platsen därför att jag bodde över där några nätter i slutet av 80-talet. Inte för att gamle Axel bjudit in mig, utan för att vi hyrt stället för en företagskonferens. Det var riktigt cool att bo 7 grabbar ensamma på detta slott. Kommer ihåg att vi satt med varsin Whisky efter en fullspäckad arbetsdag i en ganska stor sal med marmorgolv och annat slottstypiskt.

Det som gjorde mest intryck på mig själv, var att finansmannen Kryger haft detta slott (Wenner-Gren hade köpt detta efter honom) och eftersom vi var helt ensamma på slottet, kunde jag göra egna små rundvandring på småtimmarna. Jag ställde mig i Krygers ”walk in closet” och kunde också gå och ställa mig i Kryger’s badrum med dess guldkranar och smutta på min Whisky. Det var en speciell känsla och det kändes nästan som om Krygers ande fanns i rummet. Lite spooky var det faktiskt också.

Jag ångrar efteråt att man aldrig tog med kameran och plåtade dessa ibland märkliga platser som man hamnade på. Vilka bilder det kunde blivit!

Nåväl, eftersom jag själv inte har någon egen bild på poolen i Häringe, så får det bli en annan poolbild. Den är från Hearst Castle och jag tog den 1984. Randolph Hearst var ju tidningsmagnat i USA och byggde här i San Simeon/California, ett av sina många palatsliknande bostäder, han hade flera stycken. Det här var hans utomhuspool där. Hyffsat stor tycker jag.

Kommentera

