Papa’s bar

20120426-103405.jpg

Det här är en bar i Cojimar på Cuba. Baren heter La Terazza. Cojimar är en liten by och det var här Papa, det vill säga Hemingway hade sin båt Pilar. Papa var känd för sina krogrundor på många barer i och omkring Havanna. Cojimar ligger cirka 20 minuters taxiresa från centrum av Havanna. En liten sömning och ganska sliten by. Då jag och hustrun besökte byn förra året, så var det bara vi och byns invånare där.

Jag tog en rom på denna bar och givetvis hade även Gamle Papa frekventerat denna bar på 60-talet då han bodde på sitt La Finca Vigia i närheten av Cojimar. Vet du vilken rom han drack frågade jag bartendern? – Han drack inte rom här svarade han, han drack Whisky! Se där, en illusion fattigare och en upplysning som jag nog inte kommer att få användning för i TP.

Men bilden på mannen i baren som berättar om sin fiskefångst blev jag nöjd med.

Kommentera

