Fast food

20120411-205032.jpg

Efter fjorton dagar i USA är det faktiskt så att jag snart börjar att drömma om bruna bönor och fläsk, ärtsoppa, en riktigt god fiskgratäng o.s.v.

Under fjorton dagar har det i princip bara blivit burgare, enchilladas, pannkakor, soft drinks, milkshakes med mera. Förvisso är det gott, men jag kan nog bara konstatera att jag personligen blir trött på det. Möjligen är Texas lite mer accenturerat i detta fall, men jag vet inte. Om jag jämför med t.ex. California, så är mitt minne att där fanns bättre möjlighet till lite mer ”europeisk mat”.

Hur som helst, amerikanen verkar gilla det. Här kämpar de vanliga ställena vi har i Sverige, med kedjor som jag aldrig hört talas om tidigare. Det ska dock sägas att allt som de serverar är i toppklass. Sonic’s Pineapple milkshakes till exempel, är så goda som det bara går att göra.

Men som sagt just nu ser jag fram mot vanligt kosthåll i Sverige.

Bilden ovan tog jag idag i Corsicana här i Texas. En fantastiskt trevlig dag då jag gick runt i denna stad. Det var i Corsicana som den första oljkällan i Texas sprang fram i slutet av 1800-talet. Man skulle borra efter vatten och upp kom något helt annat.

Som sagt bilden ovan får symbolisera traditionen i USA med de stora mat och dryckproducenterna. Denna bar grundades 1905 och något har väl hänt sedan dess, men att stiga in där idag var i alla fall som att komma tillbaka till 50-talet.

Slutligen måste jag säga att jag nog aldrig träffat på vänligare människor än här i Texas. De pratar gärna med en utan att vara påträngande, är även otroligt artiga. Ber om ursäkt även om det inte var deras fel. Alltid ett leende eller en vänlig blick. Jag jämför med passagerarna på en buss eller folk på stan i Malmö. Det är tyvärr som natt och dag. Inte specifikt Malmö, utan gäller nog tyvärr i norra Europa generellt sett. Så, där finns en utmaning till bättring!

Kommentera

