Elm Street 411

20120409-160802.jpg

Lite konstigt att befinna sig på en plats man sett i så många sammanhang på Tv, film, tidningar och böcker. Jag kommer även ihåg då jag på Tv såg filmbilderna härifrån, samtidigt som det hemska beskedet att John F Kennedy hade blivit sjuten här på 411 Elm Street i Dallas kablades ut. Det skakade om en hel värld!

JFK sköts alltså här k.l. 12.30 fredagen den 22 november 1963. Kryss i vägbanan visar var JFK befann sig då skotten träffade. Som oftast är det lite överraskande att platsen är mycket mindre än det intryck man fått och föreställt sig via media.

Det var från hörnfönstret näst översta våningen (fönstret bakom trädgrenen) på bilden av den s.k. Skolboksbyggnaden (ett magasin för skolböcker), som Lee Harvey Oswald sköt JFK. Oswald blev i sin tur avrättad av Jack Ruby. När man står uppe i fönstret har man en fri sikt på en stor sträcka av Elm Street. Det känns lite märkligt att stå här 49 år senare.

Som det flesta känner till så florerar det en mängd konspirationsteorier om det här presidentmordet och den definitiva sanningen kommer väl aldrig fram.

2 thoughts on “Elm Street 411

  1. Med tanke på mina senaste kommentarer och med min förkärlek till horror grenen i filmindustrin så kan jag inte låta bli att dra en koppling till ”Terror on Elm Street” när jag ser skylten. Bara namnet ger rysningar längs ryggraden. Jag vet samtidigt att det inte har någon som helt koppling till denna aktuella gatan. Men ändå…

  2. Jag tänkte på samma sak, men det är riktigt att det inte hör ihopa. Dock var det ju tillräkligt ruggigt det som hände där i verkligheten 1963

Kommentera

