På himmet!

20120314-202732.jpg

Fortfarande känner jag så mycket sympati med gubbarna på bilden. De verkade vara så tillfreds och nöjda vad kommer ihåg då jag plåtade dem på ålderdomshemmet Segevångsgården 1969. Kanske de var nöjda för att de kunde jämföra med andra äldres livsöden som de sett under sina liv. Dessa gubbar var ju födda i slutet av 1800-talet. Även om jag själv tyckte att det verkade lite tråkigt där, så verkade gubbarna ha det rätt allright om man ska vara ärlig. Vid tidpunkten som jag tog bilden, var jag dock ung och ville tillsammans med filmkollegorna Lars Klintman och Claes Bergendorff på något sätt visa vad vi nog då tyckte var lite väl mycket institutionsvård. Från vårt ungdomsperspekiv med andra ord.

Vi gjorde en film som hette: Halleluja. Denna kortfilm gick t.o.m. på TV vid tillfället. Det var stort. För oss i alla fall. Av det kan man dra vissa slutsatser om Tv:s utbud i enda kanalen.

Jag intervjuade min gamle morfar Bernt och han hörs på filmen. Tyvärr har det blivit något fel på tonhöjden på hans röst i filmen, så det låter som en kvinna som pratar. Men morfar Bernt är det. Filmen klippte vi nere i Tygelsjö hos filmfotografen Johnny Schwerin. Man hyrde hans proffsiga Stenbeckklippbord för 16mm film, per timme.

Vill du, så går det att se filmen idag.
Länk: Halleluja

Alternativt gå in på: http://www.filmarkivet.se
Sök på filmtitel: Halleluja (Obs! Stavningen)

Hur som helst, jag gillar gubbarna!

Kommentera

