Taktila ting

20120311-083942.jpg

– Jag vill ha taktila föremål! Det hade Ingemar Bergman skrivit på skivan på sitt toalettbord. Det var nog första gången jag hörde ordet. Vem annars använder ett sådant ord?

– Fröken! Den här skjortan känns mycket taktil! Jag tar den!
Nej, ingen använder det ordet i vardagslivet idag, men det är egentligen ett ganska användbart ord om man tänker efter.

Från Wikipedia: ”Taktil är ett ord som används för att beskriva överföring av information eller känsla vid beröring. Exempel på information som kan avläsas vid beröring av ett objekt är till exempel temperatur, hårdhet, tryck, ytegenskaper och form.

Att ”döda” föremål kan besitta kraft och väcka känslor är ju allmänt känt. Jämför till exempel religioner. Cubanska Santeria, eller Voodoo har ju till exempel sitt sätt att förhålla sig till det.

Hur som helst, ovanstående ”taktila” föremål räddade jag från min mormor och morfars källare då jag röjde upp där. Låset hade nog hängt med sedan 30-talet. Jag minns det som liten då man vid juletid följde med mormor ner i källaren. Det var där hon beredde lutfisken till julafton. Det här låset var lite mystiskt och spännande och skulle låsas upp för att komma in i den källaren på Östervärnsgatan. Sådant imponerar på en liten kille.

För mig är fortfarande låset förknippat med många minnen. Taktilt? Ja, för mig i alla fall!

Har du själv några ”taktila” föremål i din närhet?

Kommentera

