Bokhandeln

20120309-192442.jpg

Bilden är från Lundgrens bokhandel på Södergatan i Malmö och i början av 70-talet. En stor bokhandel som upphörde 1997.

Är jag rätt underrättat så låg här tidigare i början av seklet biografen Biorama. Denna har säkert de flesta glömt, så också antagligen bokhandlarna rent allmänt sett och inte minst Lundgrens bokhandel specifikt.
Min moster och gudmor Mia arbetade här. Det innebar att hela min uppväxt var fylld med böcker och läsning. Jag förstod inte då, men förstår givetvis nu i efterhand, att det nog inte var så för alla barn och ungdomar. Hemma så betraktades böcker och läsning som väldigt naturliga för att inte säga livsviktiga ting. Jag har i princip aldrig sett kostnaden på böcker som någon regelrätt onödig kostnad, utan något nödvändigt, nästan i parritet med mat.

I den här bokhandeln där jag förutom min moster Mia, även kommer ihåg namn på andra anställda som: Herr Rasmusson (min moster benämde honom alltid så), Kaj, Eva, Mats med flera.

Några jullov kunde jag tjäna extrapengar där genom att slå in julklappsböcker. Vi var två ungdomar som skötte detta. Alla inhandlade böcker skulle slås in till kunderna och det var hundratals böcker per dag som vi två hanterade. Ge mig en bok, lite papper och snöre, så kan jag än idag på rekordtid slå in denna typ av paket. En färdighet som jag ibland, vid juletid, imponerar med på något stressat biträde i någon butik.

Lundgrens bokhandel var den största och finaste i Malmö och min moster berättade ofta om alla som hon mötte i bokhandeln. Det var Ernst Hugo Järegård, Jacques Werup med flera av profilerna i Malmö. För speciellt inbjudna, var det också ibland, efter stägningsdags, soareer med någon av dessa författare eller berättare i bokhandeln. Kommer ihåg bland andra, Ernst Hugo och vid annat tillfälle Globetrottern Hans Ostelius. Kommer fortfarande ihåg att jag nästan var lite skrämd av Ernst Hugos rent fysiska närvaro och röst, när han berättade och agerade bara två meter från mig. Tänk om jag hade plåtat det!

Nåväl, affärskonceptet med böcker funkar inte nu som då längre. Det som gäller är ju internethandel och e-böcker. Det går inte att hindra utveckling och mycket har blivit till det bättre. Böcker kostar mycket mindre idag, så kostnaden är oftast inget hinder om man vill läsa. Själv handlar jag fortfarande en och annan bok i antikvariat eller via nätet.

Read on!

Kommentera

