Vägval

20120308-192751.jpg

Hur mycket är slump, intuition eller medvetna val av fri vilja, när vi tar våra beslut?

Det finns många som forskat i ämnet. Jag har inte svaret, men jag tror att intuiton eller slump är större än de medvetna valen!

Som bekant så bildar man sig en uppfattning om en person redan efter de första sekunderna. Rätt eller fel, men den bild man skaffat sig ska mycket till för att bryta. Det beror givetvis på många faktorer såsom röst, ögonkontakt, kroppspråk, dofter, medvetet eller omedvetet och vips har man valt vad man tycker om personen. En kul parantes i detta sammanhang, lärde jag mig en gång, är att man märkligt nog ofta starkt ogillar personer som har likartade drag som en själv. Märkligt eller hur?

Andra val då? Ja, tänk vad slumpen påverkar ens framtid. Det kan vara en platsannons som man såg, ett telefonsamtal man hade eller en obekant person som man började prata med. Vissa sådana saker som förändrade mycket för lång tid framåt.

Tänk om min moder inte skulle satt sig på tvären mot att åka till sin gudmor i Amerika på 40-talet. Då hade detta inte gått att läsa eftersom just denna Blogg inte funnits. I alla fall inte just nu! Tror jag i alla fall!

Den fria viljan då? Ja, visst har man möjlighet att göra sina vägval. Dessa styrs förvisso ofta av fakta men en hel del ”ryggmärgskänsla” brukar också spela in.

Bilden ovan tog jag för några år sedan på Österlen. Den minner mig om ”Cross Road”. Låten som Blues gitaristen Rober Johnson gjort. Legenden säger att han vid en korsväg mötte djävulen och sålde sin själ till honom mot att kunna få spela sin mästerliga musik. Kanske kan man föreställa sig honom där vid vägkanten. Men som sagt ska du fortsätta måste du göra ett val.

Vilken väg tar du?

Kommentera

