Om fotografer

20120225-093810.jpg

Varför blir vissa människor fotografer? Finns det någon gemensam nämnare bland de som blir det?
Jag tror att många som fotograferar mycket, yrkesmässigt eller som intresse, ibland funderar på detta. Så gör i alla fall jag själv.

Det finns nog några starka drivkrafter om än i olika blandning, som gör att vissa människor utvecklar fotokonsten till intresse eller yrke och tillåter mig till en liten generalisering här.

Fotografer är iaktagare! Går jag till mig själv, så kommer jag ihåg att jag redan som barn tyckte mycket om att sitta och lyssna och iaktag de olika släktingarna och familjemedlemmarna vid de större familjesammankomster som då hölls. Det var ganska s.k. borgeliga sammankomster med förrätter, varmrätter, desserter, vin och senare groggbord för herrarna. Det hela brukade avslutas med kortspel där alla inklusive damer och barn var med.
Dessa tillställningar var alltid fantastiska och trevliga stunder. Umgängeskretsen i familjen var alltid väldigt intressant och det var många bra profiler och berättare som kunde underhålla vid bordet. Inte minst min far var en excellent berättare och värd. Historier och skratt avlöste varandra och man såg alltid fram emot dessa fester.

Det fanns absolut inget hinder att som barn få göra sin röst hörd vid sådana här tillfällen, men man kan ju uttrycka det som så att kvalitetsnivån på ämne och underhållningsvärde var ganska hög utifrån de äldre bordsdeltagrna, så man insåg redan som ganska liten att det knappast var seriöst att komma dragande med någon barnslig reflektion eller dylikt inpass. Bättre var då att lyssna och lära! Jag kan med gott samvete säga att jag själv tagit igen det med åren och älskar att både lyssna och deltaga i bra middagssammankomster i familj eller andra sammanhang.

Alltså tror jag att fotografer någonstans i livet har insett och sett fördelarna med att lyssna och iaktaga!

En annan tes jag vill föra, är att fotografer är intresserade av människor och situationer, gärna av det mera udda och kanske t.o.m. lite farligare slaget! Det kan handla om krigsmiljöer, udda sociala miljöer eller andra omständigheter som inte passar in i normbilden av ”vad man ska vara intresserad och engagerad i”. Kameran är då en oslagbar och oomtvistlig biljett att kunna komma in i dessa miljöer. Det ger en, inte minst för en själv, legitimitet att slå följe med någon Clouchard i Paris för att fotografera denne, att hänga på Reeperbahn i Hamburg, eller att besöka nergågna rivningskåkar för att fotografera. Med synlig kamera visar man varför man är på plats och det behöver i alla fall inte ifrågasättas vad man har för roll! Oftast i alla fall! Dessutom ger ju denna typ av miljöer ofta både spännande bilder och har ofta stort intressevärde för de som kanske inte ”vågade” sig dit.

Din kamera är alltså ett pass med rätt att besöka platser och miljöer som annars är stängda!

Samlandet och kontrollen. Jag tror även att fotograferandet är ett sätt för fotografen att bringa lite ordning i tillvaron. Att fototografera är att registrera och det är fotografen som bestämmer vad som ska visas. Ingen annan än den som väljer ut i sökaren och sedan presenterar resultatet kan ju påverka hur slutprodukten blir.

Att på något sätt systematisera sin vardag, platser, bekanta och levnadsår genom bilder är ju också ett sätt att bringa ordning och som jag tror driver många fotografer.

Slutligen är givetvis viljan att med sina bilder väcka reaktioner, propagera för sina åsikter och ställningstagande, också en drivkraft och en väldigt effektiv sådan, till och med.

Bilden ovan tog jag i Paris 1971 av några Cloucharder som jag träffade på. Antagligen ganska tragiska människoöden, men det var i alla fall ett sätt för mig själv att bli medveten om att dessa människor existerade.

Kommentera

