Last Train

20120223-195426.jpg

Svågertorps station hade slutat att fungera som tågstation hösten 2011 då jag tog bilden. Visst finns det en massa sånger om tågvärlden. Kommer att tänka på: – ”Last train to Clarksville” (Monkeys), – ”Freigh train”, A train (Ellington), – texten i ”En tysk indian” Olle Ljungström, med flera.

Stationer kan vara både stressande och sköna platser att vistas på. Kommer ihåg de gamla SJ-stationerna från förr i världen. Retar mig fortfarande på att jag aldrig dokumenterade stationen i Stehag där jag bodde på sommaren som ung. Stillheten härskade då man kom in i väntrummet. Mycket trä, grå färg och framför allt en väldigt speciell lukt. En lukt av hundratals resande som besökt, köpt sina biljetter och väntat i rummet. Allt blandat med lukten av trä, olja och andra odefinierbara dofter. Eftersom jag så gott som alltid besökte väntrummet på sommaren då jag skulle möta min moster och gudmor vid stationen, kopplade och kopplar jag alltid denna doft med glad förväntan. Märkligt kanske, men så är det.

Stationsföreståndarens hade bland annat rollerna som stins och biljettförsäljare. En av märkvärdigheterna i väntrummet var vid disken där han sålde biljetter.
Disken var åtskilld av en glasruta så att inte kund och den SJ-anställde kunde ”komma åt” varandra. Nästan som man idag hanterar riskämnen i laboratorier. Där fanns någon typ av roterande låda där kunden lade sina pengar, varefter biljettförsäljaren lade de aktuella biljetterna i en klämma på andra sidan lådan. Därefter roterade lådan ett halvt varv och vipps hade pengar och biljetter bytt plats. Jag har ofta undrat varför man gjort så stor möda med denna konstruktion. Rånrisk, risk att smittas av någon sjukdom? Jag undrar!

Sammantaget väcker tåg och tågresor många minnen och känslor för många människor.

Kommentera

