A point of view

Den här bilden tog jag i Cannes 2008 på taket på hotellet där jag bodde. Det var ni början av november, hotellet hade en fin pool där, men det var bara en tokig svensk som såg möjligheterna med ett novemberbad i det fria. Undertecknad alltså. Dock kan man ju lägga in en liten filosofisk värdering i detta med att det kanske ändå finns möjligheter där de flesta andra inte ser det. Så är det ju i affärslivet och inte minst viktigt, alltså i möjligheterna till bad. Bilden är ganska dramatisk. Det hade varit lite regn och oväder från och till och ”strecken” ni ser är regnbågen på himlen. Bilden är lite förstärkt, men annars är det så det såg ut, eller ännu viktigare, – så som jag uppfattade det!

Jag tog även lite promenader längs Boulevard de la Croisette i Cannes. Jag brukade ta mitt kaffe från en liten vagn som stod uppställd på Croisetten med den öppna luckan öppen ut mot havet. Jag kom i samspråk med innehavaranen, en trevlig man i 60-års ålder. Han framhöll att han hade världens vackraste arbetsplats med en utsikt hela dagen ut mot Medelhavet. Jag är böjd att hålla med honom. Han såg solens bana över medelhavsbukten från morgonens uppgång, till kvällen då den sänkte sig igen. Han såg människor från alla möjliga håll i världen strosa förbi och ibland stanna till vid hans vagn. Denna vecka då jag intog mitt kaffe var den sista han arbetade före sin semester. Han skulle öppna sin vagn i februari igen. Han verkade helt nöjd med livet. Det mest avundsvärda var tyckte jag, att han efter många år på samma plats, fortfarande uppskattade och värderade sin plats. På alla plan. Se där en man som inrättat ett bra och komfortabelt liv. Möjligen skulle någon kunna tycka att det var lite begränsat, men lite avund kände jag ändå.

Uppskattar du din plats och situation?

Kommentera

